7 березня 2019

Представники ЧДТУ, Черкаського навчально-реабілітаційного центру «Країна добра» та закладів загальної освіти у прес-центрі «Нової Доби» розповіли про два соціальні проекти з розвитку інклюзивного суспільства. Це курси жестової мови для держслужбовців, а також розробка та створення тактильних посібників для незрячих дітей. Про це інформує Нова Дова.
Докладніше про курси жестової мови розказали ініціаторки проекту – Наталія Махиня та Інна Журба. За їхніми словами, проект є пілотним на Черкащині. Започаткували його для того, щоб люди з порушенням слуху відчули себе впевненішими та отримували більше можливостей від повсякденного життя в суспільстві. 

 

– Соціальна ідея виникла з академічної, адже першочерговою метою хотіли організувати підготовку фахівців із жестової мови на факультеті гуманітарних технологій. Тож, спочатку дізнавалися про можливість започаткування цього академічного проекту. Потім, коли більш детально дізналися про всі складові, вирішили переформатувати наше бажання. Подумали, що було б добре залучати нечуючих абітурієнтів до навчання у ЧДТУ на спеціальності «Дизайн» чи «ІТ», де ці люди змогли б себе реалізувати, – розповідає Наталія Махинякандидат педагогічних наук, декан факультету гуманітарних технологій ЧДТУ. – Коли ми звернулися у певні організації і поспілкувалися з можливими абітурієнтами, то зрозуміли, що діти бояться ЗНО, та взагалі нашого соціального середовища, для них це поки що стрес. Тому щодо цього академічного проекту ми ще в пошуку. Проте виникла дотична ідея – дізнатися, наскільки наше суспільство потребує інклюзії. І ми вирішили спробувати залучити людей до вивчення жестової мови.

 

 

– Ми спілкувалися із Андрієм Шевцовим, який приїздив до нашого університету щодо мобільної доступності для студентів з інвалідністю. З ним ми обговорили включення жестової мови в навчальний план для студентів соціального забезпечення і можливість організації курсів жестової мови для держслужбовців. Так ідею втілили у життя, – додає Інна Журбазавідувач кафедри соціального забезпечення ЧДТУ. 

Проект виявився доволі успішним. Зараз безкоштовні курси відвідують більше 20 осіб. За 10 занять у Черкаському державному технологічному університеті вони мають опанувати кількадесят найпоширеніших розмовних виразів для спілкування із людьми з порушенням слуху, етику спілкування з ними та дізнаються про особливості роботи сурдоперекладачем. Більше половини лекцій відвідувачі вже прослухали. Після закінчення курсів слухачі отримають відповідні сертифікати. 

 

– Нам допомогли фахівці з навчально-реабілітаційного центру «Країна добра» – це найкращі викладачі жестової мови, яких можна зустріти на теренах Черкащини. Радію, що проект вдався, маємо фідбек від слухачів. Навіть якщо вони не мають можливості прийти на заняття, то просять їм відправити відеоурок і тренуються вдома, – тішиться Інна Журба– Також в ЧДТУ й надалі продовжуватимуть розвивати інклюзивну освіту. До слова, викладачі нашого університету також долучаються до занять з вивчення жестової мови. 

Ірина Зганяйко, директорка КЗ «Країна добра» зауважила, що в найближчому майбутньому вони й надалі бажають розвивати й розбудовувати інклюзивне суспільство на Черкащині. Тобто, це не лише включення й навчання у школах діток з інвалідністю, а на меті зробити життя у суспільстві зручним для будь-кого.

 

– Глухонімі люди дуже стримані й бояться висловлювати свої емоції. Ми ж супроводжуємо своїх вихованців на ЗНО, вступних іспитах. І щоб зацікавити дитину треба бути актором, тобто дуже емоційним. Тому в жестову мову треба зануритися, як, власне, і в інклюзію. І запропонували на друге заняття запросити носіїв жестової мови, – каже пані Ірина. – У 2017 році в Законі України про освіту прозвучала інклюзивна форма навчання. Проте мені як освітянці дуже прикро, що зосередилися лише на освітньому процесі, а ці люди потребують більш соціального включення. Дякую фахівцям ЧДТУ за те партнерство, вони відгукуються на ініціативи і самі пропонують гарні ідеї. Курси жестової мови – це перша ластівка, ми й далі рухатимемося у цьому напрямку. 

Організатори проекту прагнуть привернути увагу установ, меценатів та небайдужих до впровадження інклюзивної освіти людей і щиро сподіваються на підтримку такої доброчинної ініціативи.
Ще одним важливим соціальним проектом розвитку інклюзії у Черкасах є співпраця студентів й викладачів ЧДТУ з незрячими людьми. Так, на волонтерських засадах вони розробляють тактильні посібники для незрячих дітей Черкаської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів Черкаської обласної ради. 

На прес-конференції були присутні професор кафедри дизайну ЧДТУ Інна Яковець і старший викладач кафедри дизайну ЧДТУ Олександр Луговський, які розповіли про головні засади ініціативи. За їхніми словами, студенти зі спеціальності промислового дизайну розробляють ландшафтні тактильні посібники для дітей з вадами зору, а з напрямку графічного дизайну створюють тактильні книжки та календарі. 


       – Перший великий (1м х 1м) тактильний макет зробили спеціально для цих діток і подарували школі торік. Цим проектом займалися студенти 4-го курсу промислового дизайну під керівництвом Олександра Федоровича Луговського. Робота тривала десь півроку. Звісно, що мали на етапі створення деякі труднощі. Але роботу зробили, і вона затребувана. Зараз же наші студенти працюють над двома макетами паралельно, – зазначилапані Інна

   

 

 – Дизайн – це завжди експеримент. І студенти мали змогу реалізувати себе саме як дизайнери. Результат – позитивний, – каже Олександр Луговський. – Взагалі започаткували соціальний проект «Тактильна книжка для слабозорих та незрячих дітей» у грудні 2016 року. Ми поміркували зі студентами спеціалізації промислового дизайну, яким чином ми можемо долучитися до цієї ініціативи. Зв’язалися із заступником директора з навчальної роботи Черкаської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів Наталією Миколаївною Черноусовою. Вона відвідала нашу майстерню, подивилася роботи. Подарували тоді декілька макетів й отримали позитивні відгуки. Тому вирішили, що з початку навчального року цим питанням ми займатимемося більш активно і будемо вже вести предметну розмову. Разом зі студентами у межах навчального процесу відвідали школу. А потім у рамках виконання курсової роботи студенти розробили тактильний посібник з елементами ландшафту. Все це на волонтерських засадах. 

Як зауважила Наталія Черноусова, важливим стимулом для студентів є те, що вони бачать як діти користуються їхніми макетами:
 

 

   – Важливо у співпраці, коли люди чують один одного. Після того, як я відвідала майстерню, ми перевезли макети у нашу школу. Почали проводити уроки з орієнтування в просторі, адже це були макети кухні, спальні, будівлі, керма автомобіля. Коли незрячі діти тактильно обстежували ці макети, заняття стали значно цікавішими. Далі вже були макети ландшафтного дизайну, де зобразили гористу місцевість з насадженнями, тунель в горі, кратер вулкану. Звісно, що ефективність уроку зросла, як і пізнавальні можливості дитини, уявлення дитини не викривлені, а реальні. Хочу подякувати фахівцям кафедри дизайну за те, що вони нас чують, розуміють і переконують студентів у тому, що це потрібно. На наших неодноразових зустрічах і семінарах, коли студенти бачать, як діти користуються цими макетами, у них з’являється бажання працювати. 

Наприкінці представники ЧДТУ зауважили, що наразі вони працюють над планом ідеї для «Форуму Добра», який планують провести в кінці березня.                                                                                                                                                                             

Про навчання жестовій мові йдеться в програмі Тема Дня на UA Черкаси: